סוגי דלתות אש

מהי דלת אש?

דלת אש היא רכיב חיוני שנועד למנוע התפשטות אש ועשן בין תאים נפרדים במבנה ולאפשר נתיב מילוט בטוח בזמן שריפה. דלתות אלו, המיוצרות מחומרים מרוכבים כמו פלדה, עץ או זכוכית, מחוזקות במילויים עמידים באש, נועדו לעמוד בפני אש למשך פרק זמן מוגדר, בדרך כלל בין 30 ל-120 דקות. הן מהוות חלק מכריע במערכת ההגנה הפאסיבית מפני אש של הבניין, ומבטיחות שאזורים קריטיים יישארו מבודדים ומוגנים, מה שמאפשר לדיירים זמן רב יותר להתפנות בבטחה. דלתות אש אינן רק צורך פונקציונלי, אלא דרישה חוקית בבנייני ציבור רבים, נכסים מסחריים ומבני מגורים מרובי דיירים.

מטפים וגלגלונים לכיבוי שריפה

מדוע דלתות אש הן קריטיות לבטיחות מבנים?

לדלתות אש תפקיד מכריע בשיפור בטיחות המבנים, והן משמשות כמרכיב קריטי במערכת ההגנה הפאסיבית מפני אש של המבנה. תפקידן העיקרי הוא לבודד שריפה, למנוע או להאט את התפשטותה מאזור אחד לאחר. אסטרטגיית בלימה זו חיונית להבטחת נתיבי מילוט, המאפשרים לדיירים זמן רב יותר להתפנות בבטחה. יתרה מזאת, על ידי הגבלת התפשטות האש, דלתות אש מסייעות בצמצום נזקי רכוש ועלולות להציל חיים. הן מהוות חלק בלתי נפרד משמירה על שלמות המבנה במהלך שריפה, ומבטיחות שלשירותי החירום יהיה מספיק זמן להגיב ולנהל את האירוע ביעילות. לא ניתן להפריז בחשיבותן, שכן הן מהוות מרכיב מפתח בכל תכנית בטיחות אש מקיפה, ומבטיחות רמת הגנה גבוהה יותר הן לאנשים והן לרכוש.

מהי דלת אש 30/90?

דלת אש 30/90 מתייחסת לסוג ספציפי של דלת אש שנועדה לספק עמידות בפני אש למשך עד 90 דקות, מה שמבטיח שהדלת תישאר שלמה ותמשיך לבצע את תפקידה המגן במהלך פרק זמן זה. הסיווג "30/90" מציין את יכולתה של הדלת לעמוד בטמפרטורות קיצוניות ולמנוע מעבר של עשן ולהבות, ויוצר מחסום קריטי כנגד התפשטות אש. דלת מסוג זה מותקנת בדרך כלל באזורים הדורשים הגנה ממושכת בשל אופי החומרים המאוחסנים בהם או החשיבות האסטרטגית של המיקום עבור נתיבי מילוט בטוחים. דלת אש 30/90 היא מרכיב חיוני במבנים המעניקים עדיפות לאמצעי בטיחות אש מתקדמים, ומציעים שקט נפשי באמצעות אבטחה והגנה משופרים.

מהם דרישות תקן דלתות אש 1212?

דלתות אש תקן 1212 הוא אוסף מקיף של הנחיות ודרישות שמטרתן להבטיח את האיכות, הביצועים והאמינות של דלתות אש. תקן זה מכסה היבטים שונים, כולל החומרים המשמשים בבניית דלתות אש, שיטות הבדיקה של עמידותן בפני אש, נהלי התקנה ושיטות תחזוקה. הוא קובע את קריטריוני הביצועים המינימליים שדלתות אש חייבות לעמוד בהם כדי להיחשב יעילות במניעת התפשטות אש ועשן.

ההקפדה על תקן 1212 היא קריטית עבור יצרנים, קבלנים ובעלי מבנים, שכן היא מבטיחה שדלתות האש המותקנות במבנה מסוגלות לספק את רמת ההגנה המיועדת. עמידה בתקן זה היא עדות למחויבותו של מבנה לבטיחותם ורווחתם של יושביו.

מהן מערכות מיגון האש העיקריות?

מערכות מיגון אש הן חלק בלתי נפרד מהבטחת הבטיחות וההגנה של מבנים והיושבים בהם. מערכות אלו נועדו לזהות, להכיל ולכבות שריפות, למזער נזקים ולספק לאנשים את הזמן הדרוש לפינוי בטוח. בין מערכות מיגון האש החיוניות נמנות:

  • מערכות ספרינקלרים: אלו הן אולי האמצעי היעיל ביותר לשליטה בשריפה. הן מופעלות באופן אוטומטי על ידי חום, ומשקות את האזור הפגוע במים. מערכות ספרינקלרים יכולות להפחית באופן משמעותי את התפשטות האש, ולעתים קרובות לכבות אותה לחלוטין לפני הגעת שירותי החירום.

  • גלאי עשן: גילוי מוקדם של שריפה הוא קריטי לבטיחות, וכאן נכנסים לתמונה גלאי עשן. הם מספקים התרעה מוקדמת על ידי זיהוי חלקיקי עשן באוויר, מה שמאפשר תגובה מהירה יותר לשריפה.

  • גלאי אש: מעבר לעשן, חיישנים אלו יכולים לזהות שינויים בסביבה כמו חום וגז, ומציעים גישה מקיפה יותר לגילוי אש.

  • מטפים: ממוקמים אסטרטגית ברחבי מבנים, מטפים מהווים קו הגנה ראשון. הם חיוניים להתמודדות עם שריפות קטנות לפני שהן מתפשטות.

  • וונטות פליטה: וונטות אלו חיוניות לפינוי עשן ממבנים, מסייעות בשמירה על ראות ומפחיתות סכנות שאיפה במהלך שריפה.

יחד, מערכות אלו מהוות מערך הגנה חזק מפני שריפות, המגינות הן על חיים והן על רכוש. יישומן ותחזוקתן באופן קבוע הם המפתח לאסטרטגיית בטיחות אש יעילה.